Thursday, August 28, 2014

Jernmangel

Så mit mål om at skrive hvert kvartal gik ikke helt efter planen.

Oh well.

Det er ikke fordi der har manglet indhold, men energien har bare ikke været der.

Pt. går jeg sygemeldt.
Årsag endnu ukendt, men det hænger formodentligt sammen med den jernmangel jeg tidligere har omtalt. For den er ikke blevet bedre.

Blodprocenten ja (som var på 7,8 sidst den blev målt) er normal.
Jernindholdet i blodet (ferretin niveauet) er helt til rotterne.
Det skal ligge mellem 15 og 150 (ifølge min læge) men det højeste mit har været det seneste år har været 9, og oftest har det ligget under 5, hvilket går det ikke målbart.

Hvilket ikke er godt.

Og selvom jeg har taget jerntabeletter det sidste år, har det ikke rykket ved noget.
Jeg er nu på flydende jern, fordi det skulle være nemmere at optage.
Normal dosis for en voksen person er 14 dråber pr. dag. Jeg får 46 dråber - 2 gange om dagen. Stadig uden effekt.

Lægerne har nu endelig henvist mig til sygehuset for at jeg kan få jerninfusion - og altså jern direkte i blodet. Ikke noget der skal optages i fordøjelseskanalen.

Min læge har tøvet med det, fordi min blodprocent (hemoglobinet) har været fin. Ifølge egen læge betyder det, at de ikke er villige til at give jerninfusion.

Men i mit itlfælde er jeg nu så handlingslammet af jernmanglen, at jeg ikke kan arbejde.

Det hele startede for et år siden, men sygemeldingen kom ikke før for en lille måned siden, hvor jeg besvimede på arbejdet.
Dernæst forsøgte jeg mig med en deltidssygemelding, 20 timer, men det kunne jeg ikke holde til.

Den ekstreme træthed alene gør, at jeg ikke kan gennemføre en dag uden hvile-/sovepauser flere gange, selv hvis jeg ikke laver noget.

Derudover har jeg konstant hovedpine (gennem de sidste 3 måneder). Jeg har sløret syn indimellem, og døjer med svimmelhed. Jeg har problemer med min udtale (det startede med kun at være om aftenen, når jeg kom hjem og var træt, men efterhånden er det blot et generelt problem) jeg lyder som om jeg er halvsnaldret.
Mine muskler og led er ømme som om jeg lider af konstant influenza.
Koncentrationsbevær. Problemer med hukommelsen.

Jeg har været til MR scanning og snakket med en neurolog.
De mener ikke det stamer fra hjernen. Neurologen var dog ikke overbevist om at det ikke kunne være reumatologisk, men blodprøver har udelukket reumatologi.

Tilbage er jernmanglen. Som neurologen sagde, så kan alle mine symptomer forklares derudfra. Men det er der også mange andre sygdomme der kan.

Nu går jeg og venter på et brev fra sygehuset om at de vil se mig til en infusion - eller hvad de ellers kan tilbyde.

Jeg har været tvunget til at lytte til min krop og slappe af.
Banke i bordet hos lægen, for at de ville tage mig alvorligt.
Nu er jeg her.

Forhåbentlig med udsigt til at løsning på problemet.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...