Wednesday, March 16, 2011

Pi Day og Saint Patrick's Day

Der er meget at fejre i marts. Foråret for eksempel. Hvis det så bare ville komme for at blive i de næste 2 1/2 måned inden sommerren sætter ind. Og både min og min søsters fødselsdage.

Men også Pi og St. Patrick.

Pi Day er en dag, hvor man fejre den matematiske konstant Pi. Og hvilken bedre måde at fejre på end med pie. Det udtales på samme måde på engelsk, så det er forståeligt nok at mange vælger denne måde at markere dagen på.
Vi fik da også lemon meringue pie herhjemme, men det var faktisk ikke bevidst at det lige var den 14. marts. Det var mere fordi jeg havde (gennem længere tid) lovet M at jeg ville give mig i kast med projektet. For ifølge M spiser danskerne ikke nok pie. Kager, wienerbrød... Jo vist, men ikke pie. Jeg nåede ikke at tage et billede af den, men jeg skriver nok opskriften en af de nærmeste dage.

I morgen er det St. Patrick's day. Og da M er af irsk/skotsk/tysk afstamning (i dette tilfælde er det så det irske der tæller), så er det da noget vi fejre. Ikke ligefrem med parade og grønne øl, men dog med øl. Helst Guinness (som ifølge M er meget bedre, hvis man kan få den på fad).
Sct. Patricks Day er noget der bliver fejret over det meste af verden (irerene er nået langt omkring).
Nogle går 'all in' og nøjes ikke med at bære trekløvere eller blot grønt på denne dag. I Chicago farver de floden grøn:
Chicago River. Billede lånt fra wikipedia.
Og jo. De drikker skam grønne øl på St. Patrick's Day. Det er vel nærmest påbudt ;-)

Billede lånt her. (Picture is from here. Please tell me if you want me to remove the picture.)
Happy St. Paddy's Day.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...